Samlar statistik om alkoholen och blir mörkrädd... Vilken fruktansvärd drog!!!

   Jag har reagerat på att många tänker narkomaner när ordet missbrukare tas upp. I Sverige beräknas det finnas 30 000 till 60 000 människor som huvudsakligen använder narkotika. När jag nu har satt mig in i missbruksstatistik, och från tillförlitliga källor, visar det sig att 1 000 000 människor har ett riskbruk av alkohol - 13% av den vuxna befolkningen i vårt land.






   Ja, visst blir man chockad! Vilken oerhört skadlig drog. Hm! Det var mycket att smälta när jag gick igenom de här siffrorna. 
   Nu ska jag bara försöka få fram hur många som får beroendevård sedan de straffats för alkoholrelaterade brott.

   Narkotikamissbruk är fruktansvärt och samtidigt kriminellt - eftersom alkoholen är laglig och användarna så många har nog siffrorna om alkoholens skadeverkningar kommit i skymundan. 
   Jag tror att det beror på att alkoholen är en stark källa till avslappning, nöje och bekymmersfrihet i väldigt mångas liv. 
   Att 13% inte klarar av att hantera alkohol, att 4-5 personer i deras närhet skadas och får sin livskvalitet decimerad av dessas riskbruk och att vi då pratar om nära nog halva Sveriges befolkning som tar stryk av vår mest skadliga drog, alkohol, verkar vara fakta som faller i skymundan för den potenta effekt som användandet ger av vad som upplevs som guldkorn i vardagen...

   Ja, jag vet - jag blir inte populär genom att uttrycka så starka åsikter, men i jämförelse med de allvarliga konsekvenser som jag listat ovan är min popularitet av försvinnande liten betydelse. Vikten av att alkoholens konsekvenser också understryks och får medialt utrymme behöver basuneras! 

Här ska det kanske åkas till utlandet i helgen - danskarna kan få servera ett par turister till i helgen och Krillet är på väg till Halmstad i eftermiddag och den kompis som hon känt längst i världen. Det är så fint att hon får uppleva livet - tack och lov att det finns ett sätt för mig att leva med min beroendesjukdom!!! 

   Kära läsare! Det var en mäktig start på helgen va'!?! 
   Jag önskar dig en härlig helg i närvaro och ombonings-iver. Vårt hem, vårt kvarter, våra offentliga mötesplatser - värdefulla guldkorn att nyktert rå om i vår vardag :)

   Stor kram till den som vill ha!

   Jag avrundar med ett ljusare och ljusare laddat med hopp om ett allt vitare och vitare Sverige! 

   RungRung:

   HajHaj!





Labels: , , , , , , , , , , , ,