Framsidan på DN och stärkt i att lägga energi på berusningsfrågor!

   Kära läsare! Från att ha skrivit ett mail till Malmö Stads Brotts- och drogförebyggande arbete inom "Malmö - Trygg och säker stad" projektet. till att hamna på förstasidan i DN!

Dagens Nyheter, idag 150819.

Detta säger mig att sommarlovet är slut ;)

   Jag möts ofta av den innötta ramsan:

"Det är ingen idé att höra av sig till myndigheter/andra auktoritära parter (t.ex. hyresvärdar, skolor), ingen lyssnar."

   Denna ramsa är en lögn och den förstärks ju mer jag säger den. Den går också i mitt huvud men ganska ofta går jag emot den. Så också i detta fallet. Läs artikeln så förstår ni sammanhanget.
Öppen drogförsäljning på våra gator och torg och tydligen inte bara i Malmö.

Droger - alkohol och narkotika, bl.a. - segar ner din hjärnfunktion och dövar en människa för verkligheten. Detta är ett allvarligt problem.

   Att droger - alkohol och andra sinnesförändrande preparat för med sig våld, känslomässiga handikapp, psykisk stagnation och sjukdom, brottslighet samt en stagnerad samhällsutveckling.
   Dessa är riktigt hemska konsekvenser.

   Jag är glad att jag går in med stärkt glöd med stärkt förtroende och hopp för framtiden. Både min egen och samhället jag lever i :)

   Det är idé att höra av sig till 114 14 om pågående brott.

   Det är idé att höra av sig till kommunen om någon, barn eller vuxen, är i fara på grund av beroende, må det vara alkohol, narkotika, andra droger, spelmissbruk, psykisk sjukdom och så vidare.

   Det är idé att prata med vänner, skolans personal, barnens föräldrar, grannen, hyresvärden om någon lider av en beroendesjuks härjningar.

   Det är OMTANKE! Det går att vara anonym.

   Vi behöver stärka vår tro på samhället.

   Jag avrundar dagens inlägg med en insändare jag skrev i våras och önskar dig en härlig vecka kära läsare! Skönt att vara tillbaka!
   Mina böcker översätts nu till engelska (det blir uuurbra :D och jag återkommer snart med mer om detta).
   RungRung med soliga kramar till den som vill!

April 2015

  Svensken är bevisligen ett av de MINST lydiga folken i hela världen. Vi behöver sätta stopp för myten/faktoiden vi sprider om oss själva!
Vi kan se detta på resultatet av hur vårt samhälle ser ut. Gemene man har stått upp för sin rätt genom århundranden i landet. Till exempel var vi var 450 år före resten av den Europeiska kontinenten med att avskaffa livegenskap.
Det vi verkar ta som självklarheter såsom allemansrätt, föräldraledighet, dagis till en relativt låg penning osv. är förunnat en minimal del av mänskligheten och det är för att vi satte stopp för att utnyttjas medan andra skodde sig.
Sen är vi tydligen ena jäklar på att lusläsa anställningsavtal, vi kräver vår rätt på arbetsplatsen samt att vi stör och bombarderar våra politiker när det är något vi brinner för.
Ju längre vi håller myten om "svensken som lydhjon" vid liv hjälper vi till att sätta munkavel på oss själva.
Det verkar som att många resignerar eftersom lögnen upprepats tillräckligt många gånger - den är inte sann!
Dom flesta länder, däribland våra grannländer har långt fler förbud och sämre rättigheter och standard för sina medborgare än vi. Titta bara på USA...
Mest av allt ser vi den svenska glöden i resultatet av vårt samhälle där det råder extrem frihet och välmående bland medborgarna i jämförelse med de flesta andra delar av världen.
Vi har massor med verktyg att använda för att påverka vår vardag! Ta nya tag och använd dem - de är inte självklarheter och riskerar att tyna bort om vi resignerar till denna fruktansvärda faktoid!
Tack för ordet!